Opgetrommeld voor het World Food Programme door Mastercard

#opgetrommeld

Financial Inclusion

De weg naar financiële zelfstandigheid begint in de schoolbanken. Uit die gedachte is de samenwerking ontstaan tussen Mastercard en het World Food Programme (WFP). Doel van die samenwerking was om kinderen in ontwikkelingslanden dagelijks van schoolmaaltijden te voorzien. Voor veel van deze kinderen is de schoolmaaltijd namelijk de enige maaltijd op een dag, wat voor hen de motivatie is om naar school te gaan en een opleiding af te ronden.

Om nog meer kinderen in de schoolbanken te krijgen, besloot Mastercard – naast de eigen jaarlijkse donatie aan het WFP – zoveel mogelijk Nederlanders bewust te maken van de urgentie. Dit alles passend binnen een belangrijke pijler van Mastercard: financial inclusion.

Campagne #opgetrommeld

Het idee was om zoveel mogelijk mensen letterlijk op te trommelen en mee te laten doen aan de gezamenlijke actie van Mastercard en WFP.  Alle ouders en verzorgers werd gevraagd een foto te delen op social media van goed gevulde broodtrommels voor hun kinderen. Voor elke foto die gedeeld werd via #opgetrommeld, doneerde Mastercard een week lang schoolmaaltijden voor een kind in een ontwikkelingsland. Zo zorgde de aandacht voor een schoolmaaltijd voor een kind hier, voor een schoolmaaltijd voor een kind ergens anders ter wereld.

360⁰

De campagne #opgetrommeld werd aangekondigd op World Food Day (16 oktober), met een impactvolle video op social media en een persbericht. Acht bekende food & parent influencers jaagden de actie aan door het goede voorbeeld te geven en de broodtrommels van hun kinderen te delen met de oproep mee te doen. Ook vanuit Mastercard werd de actie gedeeld door CEO Arjan Bol, die een foto van zijn eigen kind met lunchtrommeltje online zette. Lifestylemedia werden benaderd en reageerden enthousiast door relevante artikelen te delen.

De campagne werd afgesloten met een liefdadigheidsdiner en een veiling om nog meer donaties in te zamelen. Het totaalbedrag van €147.834,- werd vervolgens uitgereikt aan WFP. Ook werden inzendingen van deelnemers aan de #opgetrommeld-actie als een mini-expositie getoond tijdens de avond. Hiermee werd extra nieuwswaarde voor de media gegenereerd.

RESULTATEN

Naast het grote bereik en de aandacht voor het belang van het schoolmaaltijdenprogramma, lukte het Mastercard om zichzelf als likeable merk met lokale relevantie in Nederland neer te zetten en de reputatie in de markt een positieve draai te geven.

Veel Nederlanders, medewerkers én media werden in het hart geraakt.

In de ELLE-nieuwsbrief werd de actie zelfs benoemd als één van de ‘5 dingen waar je blij van wordt’.

De gehele bewustwordingscampagne bereikte naar schatting 3,2 miljoen Nederlanders.

iPhone icon

We vertellen je graag meer