Back to the Future

De relaunch van MG

Hoe haal je een iconisch automerk, dat 15 jaar geleden van de markt verdween, onder een diepe laag stof vandaan? Hoe zorg je ervoor dat het negatieve imago van de Chinese auto-industrie de herintroductie van het merk niet in de wielen rijdt? Hoe tackel je het chauvinisme en de vooringenomenheid van Europese autojournalisten?

FROM THE OLD WORLD TO THE NEW

Het verleden verruilen voor een nieuwe, schone toekomst. In de kern was dat de strategie waarmee we MG vaste grond onder de voeten wilden geven in Europa. De introductie van de 100% elektrische MG ZS EV was daarvoor de ultieme bewijsvoering. De EV haakt in op een breedgedragen maatschappelijk gevoel dat onze wereld behoefte heeft aan duurzaamheid.

Die transitie wilden we uitdrukken in een krachtig statement en verbeelden in een vorm die als mantra van al onze communicatie kon dienen: RECHARGE YOURSELF, versterkt door de visualisatie van de elektrische + en – polen.

Recharge yourself dekt in alle opzichten de lading. Het roept consumenten op nieuwe denkbeelden over een betere wereld te omarmen en journalisten door een nieuwe bril te laten kijken naar het oude merk MG. De + en – polen stelden ons in staat om in iedere boodschap de beweging duidelijk te maken: van het negatieve (verleden) naar het positieve (de toekomst). Zo bouwden we consistent, via tal van middelen, aan een nieuw merkverhaal.

OUT OF THE ORDINARY: THE PRESS LAUNCH

Rigoureus breken met het verleden betekent automatisch dat je ook in je pr de moed moet hebben om een nieuwe weg in te slaan. In plaats van een standaard proefrit aan de Côte d’Azur wilden we autojournalisten een ervaring bieden die de omslag van het merk accentueerde. Vandaar dat we de duurzame MG ZS EV vol trots presenteerden tegen het decor van de oude, fossiele wereld. Nota bene in een oude kolenmijn, C-mine in Genk, België. De prachtig gerestaureerde kolenmijn was – net als de MG ZS EV zelf – als een feniks verrezen uit de as.

Voor autojournalisten die de hele wereld al hadden gezien bleken de onconventionele locatie én aanpak een schot in de roos. De belangrijkste automagazines uit Frankrijk, Duitsland, Zweden, Nederland, België, Noorwegen en Denemarken waren allemaal vertegenwoordigd.

Rethink. Reset. Recharge.

Het launch event en andere opvolgende pr-activiteiten vanuit OPRG-kantoren in de verschillende landen, hebben geleid tot een grote hoeveelheid free publicity met een totaal van maar liefst 725 artikelen in print en online over een periode van 4 maanden. Miljoenen mensen in de verschillende Europese landen werden bereikt met het nieuws van de nieuwe MG ZS EV. De printartikelen alleen vertegenwoordigen een advertentiewaarde van meer dan 6 miljoen euro.

Al met al heel veel plussen voor de relaunch van een legendarisch merk!

We vertellen je graag meer