Rule the game

Zo maak je gamen leuk voor het hele gezin

Ouders liggen er soms wakker van: gaming. De NVPI, de Nederlandse branchevereniging van de entertainmentindustrie, deelde die bezorgdheid en wilde gezinnen helpen gamegedrag van hun kinderen beheersbaar te maken.

RESEARCH

Uit onderzoek bleek dat ouders het moeilijk vinden om het gesprek aan te gaan met hun kinderen. Het gebrek aan feitelijke kennis over gaming maakte hen onzeker. Tips en nuttig advies waren daarom meer dan welkom. Juist daar liepen ouders tegen een muur op. De meeste voorlichtingswebsites werden door hen als saai en ontoegankelijk ervaren.

TOON EN STIJL

Met de website RULE THE GAME creëerden we op een speelse manier een toegangspoort naar de ouders. Het plezier dat zo essentieel is voor gamen – en kinderen spelenderwijs zo veel leert – moest de trigger worden.

Om in de belevingswereld van ouders te komen grepen we terug op iconografie uit hun jeugd. Met de LA ‘80 retrostijl appelleerden we aan de tijd dat Nintendo populair was en diezelfde ouders inspireerde om te gamen. Hiermee gaven we impliciet de boodschap af dat gamen – net als toen – daadwerkelijk leuk kan zijn. Vervolgens gaven we inhoudelijk de argumenten die ouders in staat moesten stellen de brug te slaan naar hun eigen kinderen. Om zo in charge te blijven als het om de opvoeding gaat. Wat we vertaalden in de campagneregel RULE THE GAME.

Crossmediale aanpak

Om het speelse karakter te benadrukken zochten we naar een influencer die precies de juiste snaar bij ouders wist te raken. Die vonden we in de bekende actrice én moeder Tanja Jess. Zij werd ondersteund door sidekick én bekende YouTube-gamer Mathijs Stals, die uitlegt hoe je samen beslist over ingame-aankopen en omgaat met parental controls en PEGI-leeftijdsclassificaties.

Tanja en Mathijs bleken de ideale ambassadeurs om over te brengen dat verantwoord gamen leuk kan zijn voor het hele gezin. Ook speelden zij een belangrijke rol in het media-offensief om de website succesvol te lanceren. In nieuws- en lifestylemedia werden zij talk of the town.

Zelfs in politiek Den Haag klonk RULE THE GAME door. Een uitgekiende publicaffairsstrategie wist het ouderonderzoek onder de aandacht te brengen van de juiste beleidsmakers.

Zo landde de boodschap van het NVPI precies op de juiste plek, in het hart en het hoofd van bezorgde ouders, politici en ambtenaren.

DE RESULTATEN

In absolute zin heeft de campagne uitzonderlijk gescoord. Van de 17 miljoen Nederlanders werden er liefst 12 miljoen bereikt. 11 optredens op nationale tv en radio – waaronder (jeugd)journaals en actualiteitenprogramma’s – volgden, wat buitengewoon is voor een voorlichtingscampagne van een brancheorganisatie.

DE RESULTATEN

0
0
0 M

We vertellen je graag meer