CEO’s ook tijdens coronacrisis terughoudend in deelname aan publieke debat

Amsterdam, 9 juli 2020 – CEO’s kunnen zich onderscheiden door zowel in goede als slechte tijden deel te nemen aan het publieke debat. Premier Mark Rutte riep topbestuurders uit het bedrijfsleven in oktober 2018 op om zichtbaarder te worden in de samenleving en vaker het gesprek aan te gaan met het publiek en de politiek via de media. De coronacrisis was een uitgelezen mogelijkheid om dit te doen. Kwalitatief onderzoek van Omnicom Public Relations Group (OPRG) toont aan dat Nederlandse CEO’s, ook tijdens Covid-19, veelal het publieke debat in talkshows op televisie mijden. 

Mark Rutte deed zijn oproep aan topbestuurders om de kloof tussen het grote Nederlandse bedrijfsleven enerzijds en de politiek en samenleving anderzijds te overbruggen. De premier richtte zich daarbij voor zichtbaarheid expliciet op talkshows en actualiteitenprogramma’s en nodigde CEO’s uit ook te praten over maatschappelijke issues die impact hebben op hun bedrijf. Het onderzoek van OPRG, ‘CEO-communicatie in het publieke debat’, toont aan dat topbestuurders die gehoor gaven aan deze oproep vooral zichtbaar waren in dagbladen en minder in het publieke debat op televisie. Dit gebeurde in de maanden direct na zijn oproep vaker dan in dezelfde onderzoeksperiode in 2019.

Het Financieele Dagblad, Buitenhof en Op1 natuurlijke partners voor CEO’s
Van de onderzochte dagbladen blijft Het Financieele Dagblad voor CEO’s het belangrijkste geschreven medium voor zichtbaarheid. Dit dagblad gaf hen in de onderzochte maanden na Rutte’s oproep in 2018 ruim twee keer zoveel aandacht dan de Volkskrant en bijna twaalf keer meer dan NRC. In 2019 werd dit verschil in dezelfde periode kleiner. Het wekelijkse NPO-interviewprogramma Buitenhof interviewt regelmatig een CEO (zowel in 2018 als in 2019 in 33% van onderzochte uitzendingen). Dit aantal ligt hoger dan in WNL op Zondag. Tijdens de coronacrisis, in de periode half maart tot en met april 2020, besprak een CEO in de talkshow Op1 zes keer de impact van Covid-19 voor het bedrijf en de sector, gekoppeld aan de maatschappelijke zorgplicht van het bedrijfsleven in crisistijd.

Gezamenlijk belang
Zowel een journalist als een CEO hebben het gezamenlijke doel om de kijker vanuit een breed perspectief te informeren over relevante ontwikkelingen. “In de praktijk zien we soms spanningen tussen media, politiek en bedrijven. Dit zorgt ervoor dat het vertrouwen in en de reputatie van bedrijven op het spel staan, terwijl zij onderdeel zijn van de maatschappelijke discussie. Media waarderen het als topbestuurders publiekelijk oplossingen aandragen in het brede maatschappelijk debat. Ook voor een CEO loont het om in de media een breder perspectief te schetsen dan alleen de eigen onderneming. Mits zorgvuldig afgewogen en goed voorbereid”, betoogt communicatieconsultant Marly van Bragt van Omnicom Public Relations Group.

Consumenten verwachten meer van bedrijfsleven
Eerder onderzoek van OPRG toonde ook aan dat consumenten een bredere maatschappelijke visie van het bedrijfsleven erg waarderen. “Niet alleen om een bedrijf beter te leren kennen, maar vooral vanwege de invloed van het bedrijfsleven om oplossingen aan te dragen voor maatschappelijke issues. Het is tevens een uitdaging voor het bedrijfsleven om deze handschoen op te pakken. De coronacrisis en de Black Lives Matter-beweging maken dit relevanter dan ooit”, aldus Marjolein Rigter, director bij Omnicom Public Relations Group.


Photo from pxhere.com.