Zo oefen je invloed uit op de verkiezingen

public-affairs-oefen-invloed-uit-op-de-verkiezingen-politieke-lobby-in-drie-tips

Politieke lobby in drie tips

Op 1 september 2020 gaf de Public Affairs community van Omnicom PR Group via een webinar een kijkje in het proces rondom de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021. Alexander Rinnooy Kan, oud-senator  en lid van de verkiezingsprogrammacommissie van D66 en Jacques Bettelheim, Director Public Affairs bij Omnicom PR Group namen de deelnemers aan het webinar, mee in het beïnvloedingsproces.

De meeste partijbesturen buigen zich al sinds het begin van dit jaar over het samenstellen van hun verkiezingsprogramma’s. Ze presenteren hun verkiezingsprogramma’s op korte termijn aan hun leden. Maar wat kun je doen om de inhoud van deze verkiezingsprogramma’s te beïnvloeden? En wat staat je te doen nadat deze programma’s rond zijn? We geven je graag deze drie tips mee:

1. Programmacommissies staan zeer open voor input

De programmacommissies wacht altijd een grote klus. Zij hebben niet altijd alle kennis in huis die nodig is om een dekkend programma te schrijven —sommige onderwerpen zijn immers bijzonder complex— hierdoor staan deze commissies vaak zeer open voor input van (specialistische) derden. Natuurlijk moet je hierbij wel rekening houden met de idealen van deze partijen. Hoe beter de input aansluit bij het gedachtegoed van de partij, des te groter de kans dat er een plekje vrijgemaakt wordt in het programma. 

Effectieve input heeft de volgende kenmerken: kort, krachtig en diepgaand.

2. Maak gebruik van de ‘campagnemodus’

Tussen de presentatie van de partijprogramma’s en de verkiezingen staat iedereen in de ‘campagnemodus’. Hier kan je handig gebruik van maken. Zo kun je bijvoorbeeld een evenement organiseren dat relevant is voor bepaalde doelgroepen, die weer relevant zijn voor de kandidaat-Kamerleden en lijsttrekkers. Hierdoor vergroot je de kans dat deze personen bij je event aanwezig zijn en jouw argumenten voor een bepaald standpunt horen. Wij adviseren om dit te combineren met een sterke mediastrategie, zodat zichtbaarheid voor alle deelnemers gegarandeerd wordt. Denk er wel aan om het hele politieke spectrum uit te nodigen bij je event. Dat is wel zo eerlijk.

3. Richt je na de verkiezingen op inhoudelijke experts binnen de partij

Tijdens de formatieonderhandelingen kun je een brief sturen naar de (in)formateur, al blijkt dit vaak ineffectief. Beïnvloeding tijdens formaties blijft lastig —niet in de laatste plaats omdat er ook over onderdelen uit de verschillende verkiezingsprogramma’s wordt onderhandeld. Hierin spelen inhoudelijke experts (zoals beleidsmedewerkers) binnen de partij een grote rol, richt je dus ook op hen. Nog beter, bouw een duurzame informatierelatie met ze op.

We speculeren natuurlijk graag over wat de uitkomst van de aankomende verkiezingen zal zijn. Een kijkje in de glazen bol van Jacques Bettelheim:

De VVD zal met afstand de grootste partij blijven. Bij D66 zal zich het ‘Sigrideffect’ voordoen en de twee concurrenten op rechts (PVV en Forum voor Democratie) worden even groot. CDA en PvdA blijven relatief bescheiden middenpartijen, terwijl GroenLinks en SP kleiner worden. De ChristenUnie zal iets stijgen. Zijn conclusie: ook na de komende verkiezingen blijft het Nederlandse politieke landschap sterk verbrokkeld.

Benieuwd hoe jouw Public Affairs-strategie eruit kan zien? Neem dan contact op met: jacques.bettelheim@omnicomprgroup.com.


Photo by Element5 Digital via Pexels.