Digitale communicatie in tijden van corona

COVID-19 heeft flinke impact op zowel ons werk als ons persoonlijke leven. Ook op communicatiegebied heeft het in een korte tijd veel veranderd. Dagelijks bevinden we ons op onbekend terrein, terwijl we contact met onze doelgroep en andere stakeholders proberen te houden door middel van verschillende digitale platforms. De overgang naar een virtueel communicatiemodel is dan ook onvermijdelijk voor bedrijven om dit contact te blijven onderhouden en momentum te bewaren op het gebied van marketing en communicatie.

Strategische overwegingen

Om dit te realiseren zijn er verschillende overwegingen waar we rekening mee moeten houden. Op bedrijfsniveau bijvoorbeeld: hoe belangrijk is het evenement of de activatie voor het bedrijf? Wordt een van de belanghebbenden negatief beïnvloed als het níet wordt georganiseerd? Zou dit zakelijke relaties in gevaar kunnen brengen? Twee factoren die helpen bij de besluitvorming zijn:

  • Focus op stakeholders – het is van cruciaal belang om de diverse, soms tegenstrijdige, behoeften en zorgen van de belangrijkste stakeholders te begrijpen. Hebben zij bijvoorbeeld baat bij het transformeren van het programma naar een digitaal platform?
  • Blijf bij je normen en waarden – de waarden van het bedrijf zijn wezenlijk onderdeel van besluitvorming, vooral in crisistijd. Opereer doelgericht, toon zowel empathie als verantwoordelijkheid en erken de noodzaak om activiteiten en evenementen door te laten gaan, zij het virtueel.

Download het OPRG Digital Playbook voor meer tips en inspiratie

OPRG helpt klanten te navigeren door dit snel veranderende landschap, omdat de bezorgdheid van werknemers en klanten toeneemt. Of dit nu grote conferenties zijn van meer dan 10.000 deelnemers of kleine media-evenementen met minder dan 50 gasten, we bieden bruikbare, praktische inzichten om onze klanten te helpen nieuwe methoden en platforms te gebruiken in een virtuele omgeving. Zo stimuleren we de betrokkenheid van het publiek. In het gratis te downloaden Digital Playbook vind je het volgende:

  • Tips voor het hosten van een online presentatie.
  • Een digital-engagementgids, met ideeën voor:
    • campagnelancering;
    • productreviewprogramma;
    • kennismakingstour;
    • influencerevent;
    • experience-event;
    • effectieve communicatie op socialmediakanalen.
  • Praktijkvoorbeelden van virtuele platforms.
crisis communications purple icon

OPRG Digital Playbook