Verbinden doet veranderen

Business-Director-&-Partner-Jeannot-Waaifoort

Jeannot Waaifoort | Business Director & Partner

May 6, 2020

public-affairs-en-stakeholder-management-verbinden-doet-veranderen

Kun je tijdens een pandemie over een eerlijkere prijs voor vlees praten?

Verlegging van focus

We zijn het erover eens dat we in ons land met zijn allen best goed reageerden op de pandemie. Bij ons geen decreten die ons volledig opsloten zoals in mediterrane landen. Wij lossen zaken samen op; door verbinding te zoeken creëren we draagvlak en zetten verandering van gedrag samen in gang.

We zijn nu bijna twee maanden verder.

Zowel media als onze politiek lijken nog steeds te focussen op de huidige gezondheidscrisis. Mondkapjes? Testcapaciteit? De herhaling van argumenten en feiten komen dagelijks voorbij. Terwijl de meerderheid van ons land er inmiddels echt wel in lijkt te geloven dat het gezondheidssysteem goed is ingericht en wendbaar de dagelijkse, grote uitdagingen aangaat.

Je proeft nu het gevoel om ook economische en maatschappelijke perspectieven te bedenken en op te pakken. Dat lijkt in ons land best langzaam te gaan, als je kijkt naar de prioriteiten van de media en overheden. Terwijl bijvoorbeeld een stad als Barcelona al concreet met alle B&B’s in gesprek is om hun locaties snel om te vormen tot lokaal relevante businesses, om het toerisme terug te dringen nu bleek hoe kwetsbaar afhankelijk de stad daarvan geworden was.

Purpose-denken en doen; ook nu

Bij Omnicom PR Group steunen we pro bono al maandenlang de TAPP Coalitie (True Animal Protein Price Coalitie), omdat we geloven in hun purpose. Met hen bereikten we het afgelopen jaar dat een eerlijke – en daarmee hogere – vleesprijs geaccepteerd wordt door 63% van de Nederlanders (AD, november 2019). Áls tenminste de meeropbrengsten van die hogere prijs teruggaan naar de Nederlanders: naar goedkopere groenten & fruit, naar inkomenssteun voor verduurzamende boeren en naar inkomenssteun voor de lagere inkomensgroepen.

Toen de pandemie uitbrak adviseerden we TAPP te wachten met de voortzetting van de succesvolle communicatie. Logisch dat het land eerst de korte termijn -een levensbedreigende crisis- aandacht gaf.

Maar wij proeven sinds een week of twee dat de aandacht weer meer naar de opstart en ook herinrichting van de economie en onze maatschappij kan. Laten we die herinrichting van ‘het nieuwe normaal’ niet te functioneel zien, met louter 1,5-meterstickers en plexiglazen schermen. Niet louter om de motor weer op te starten.

Ik geloof – samen met TAPP – dat er draagvlak is om ook essentieel de economie en dus onze maatschappij anders in te richten. Wij geloven dat er een menselijke behoefte is om de dingen goed te doen, eerlijk te doen, puur. Want van dat pad zijn we vaak een eind vandaan geraakt in onze complexe, prijsgedreven keteneconomie. Die behoefte aan klein, dichtbij en puur is groot nu. Boerderijwinkels zijn drukker dan ooit.

Toen TAPP bij ons kwam, hadden ze laten doorrekenen wat een vleestaks aan winst zou opleveren voor het welzijn van mens en dier. Het klopte, maar was zeer complex. We hielpen hen om hun kerndoel duidelijker te verwoorden, want we zagen hoe ze al hun achterliggende partners van boeren, artsen, jongeren, voedings-, milieu- en dierenwelzijnsorganisaties aan elkaar verbonden door ‘eerlijkheid’ centraal te stellen in hun handelen. Dus werd diezelfde eerlijkheid ook hun key message: een Eerlijke vleesprijs waar alle maatschappelijke kosten (volksgezondheid, dierenleed, klimaat & milieu en te lage inkomens voor boeren) meegeteld zijn. Net als eerlijkheid over waar de meerprijs terechtkomt; bij de Nederlanders die het nodig hebben (zie hierboven). Nodig hebben om zich beter te voelen, als mens die wil bijdragen aan deze planeet in plaats van profiteren.

Verbinden, veranderen, ‘reset’

TAPP bewijst dat je kunt veranderen door meningen en partners te verbinden; niemand krijgt 100% zijn zin, maar iedereen wint iets, vanuit die focus op eerlijk.

TAPP houdt zich aan die focus, rekende het eerlijke model uit en kreeg inmiddels de regering achter zich die op 23 april een voorstel voor een reële prijs van vlees en goedkopere groenten en fruit naar de Tweede Kamer stuurde als zijnde een reële mogelijkheid.

The Guardian (UK) vroeg dezer dagen uit eigen beweging om een interview, over: ‘…hoe je een jarendurend fooddebat zo snel kunt doorbreken met een concreet voorstel vanuit zó verschillende delen van de bevolking…’. Op die internationale interesse in onze veranderkracht mag Nederland trots zijn.

Afgelopen vrijdag zetten we een Petitie Eerlijke Vleesprijs live om de politiek te laten weten dat veel Nederlanders juist nu dit soort economische en maatschappelijke veranderingen belangrijk vinden. Het momentum was er al vóór de pandemie. Een pandemie die Nederlanders nog meer laat voelen dat we zaken best anders kunnen doen. Béter anders kunnen doen.

Mensen willen bijdragen aan een concreet ander perspectief. Het perspectief van een eerlijker, minder complex en gezonder leven, omdat blijkt dat we dat samen best die kant op kunnen veranderen. De Nederlandse politiek en media moeten zowel de ernst van het pandemisch nu, maar ook het gevoelde ‘reset’-gehalte voor onze toekomst aandacht geven.

En teken gerust even die petitie, als ook jij de drang van ‘reset’ voelt.