5 Social media trends voor merken & reputatiemanagement in 2022

Nu het huidige jaar ten einde loopt en de jaarplannen voor 2022 in ontwikkeling zijn, is dit hét perfecte moment om inspiratie en advies op te doen als het gaat om social media & digitale innovaties. Immers, social media blijven het meest bezochte type website en essentieel voor merken om hun doelgroep te bereiken en te betrekken.

De Social, Digital & Innovation specialisten van Omnicom PR Group blikten vooruit op 2022 met deze shortlist van de 5 meest impactvolle trends voor volgend jaar:

  1. Het verdwijnen van verdwijnende content
  2. De comeback van audio
  3. De verschuiving naar brand purpose content
  4. De opkomst van influencers’ eigen platforms
  5. De metaverse als de toekomst van social media(?)

#1: De verdwijning van verdwijnende content

Na dat het jarenlang is geïmplementeerd door bijna alle social media platforms, begint ‘ephemeral content’ nu zelf te “verdwijnen”. Dit type content is oorspronkelijk gecreëerd door Snapchat en gekopieerd door Instagram, in de vorm van stories die slechts 24 uur online staan en dan verdwijnen. Facebook en YouTube volgden met hun eigen, maar minder succesvolle variatie op deze stories. LinkedIn en Twitter hebben ook kortstondig het story-format getest, maar de functies zijn onlangs weer verwijderd doordat het weinig gebruikt werd. Een andere ‘ephemeral content’ app die in korte tijd enorm populair werd, is Clubhouse. Clubhouse had oorspronkelijk ook alleen tijdelijke audiochats die daarna weer verdwenen, maar tegenwoordig kan de audio worden opgenomen en opnieuw afgespeeld.

Hoe maak je er in 2022 gebruik van?

  • Hou het ‘ephemeral’: zet verdwijnende content nog steeds in waar het werkt en blijf zodoende gebruikmaken van de oorspronkelijke toegevoegde waarde om in te spelen op het “fear of missing out”-effect (vooral op Instagram).
  • Maak onderscheid tussen stories vs de feed: zorg ervoor dat stories authentiek zijn en een aanvulling op de feed, geen kopie.
  • Zet User Generated Content in: deel UGC om de relatie met je doelgroep te versterken en meer dialoog en interactie te creëren.
  • Wees kritisch: het is altijd goed om je te beseffen dat wat op het ene platform werkt, misschien niet werkt op een ander platform. Dus plaats niet op elk social media platform dezelfde ephemeral content.

#2: De comeback van audio

Podcasts ontstonden al in 2004, maar waren nog nooit zo populair! Na jaren van groeiend succes van videocontent met “geluid uit” en een zo kort mogelijke edit, kan de comeback van audio nogal contra-intuïtief lijken. De pandemie heeft de populariteit van audioformats echter een enorme duw in de rug gegeven. Zoals gezegd zagen we in 2020 en 2021 de snelle opkomst van Clubhouse en diens audiochats zijn sindsdien gekopieerd door een aantal grotere platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en zelfs Spotify. Het grote voordeel is dat audiocontent minder complex en gemakkelijker te produceren is dan videocontent, op afstand kan worden opgenomen en doorgaans betaalbaarder is.

Hoe maak je er in 2022 gebruik van?

  • Werk samen met een deskundige audiopartij: zo ben je verzekerd van de nodige technische kwaliteit.
  • Nodig sprekers uit: audio heeft een lagere drempel en minder risico voor sprekers dan video, dus woordvoerders zullen eerder geneigd zijn om mee te doen. Houd het divers en interessant met een verscheidenheid aan interne en externe sprekers.
  • Bouw je eigen unieke audio brand: definieer je audio brand en een format voor een duidelijke structuur, herkenning en consistentie.

#3: De verschuiving naar brand purpose content

“Advertainment” is voorbij. Wereldwijd staan we voor serieuze uitdagingen, zoals de snelle opwarming van de aarde en aanhoudende discriminatie. Consumenten verwachten van bedrijven dat ze minder praten en meer actie ondernemen … en dán pas praten over wat ze daadwerkelijk doen. Daarom (her)definiëren bedrijven hun ‘brand purpose’, hun rol en ambitie in deze wereld, en beginnen ze die prominenter te promoten, ook op social media.

Consumenten willen authenticiteit en echte, tastbare en emotionele communicatie van merken. De tijd van perfectie is voorbij. Met name Gen-Z strijdt hard om de wereld te veranderen met een lange lijst van sociale en ecologische onderwerpen. Zij volgen en reageren op merken die op één lijn liggen met hun waarden. Het creëren van een ‘brand purpose’ is geen eenmalige gebeurtenis of campagne. Purpose moet verweven zijn in alles wat je doet en groeit in de tijd – en het is nooit te laat om te beginnen!

Hoe maak je er in 2022 gebruik van?

  • Onderzoek, wees bescheiden en “on brand”: doe onderzoek voordat je een (gevoelig) onderwerp aansnijdt, luister naar het sentiment onder je doelgroep en communiceer over onderwerpen die relevant zijn en passen bij je merk.
  • Bewijs je betrokkenheid: doe wat je zegt en denk er bijvoorbeeld aan om op social media ook afbeeldingen met diversiteit en inclusief taalgebruik te gebruiken.
  • Daden zeggen meer dan woorden: toon concrete acties via social media.
  • Niemand is perfect, maar laat zien dat je je best doet en je verantwoordelijkheid neemt.

#4: De opkomst van influencers’ eigen platforms

Influencers worden onafhankelijker door ondernemers te worden (en vice versa). Naast het creëren van hun eigen merken en producten, stappen ze ook weg van hun “afhankelijkheid” van sociale platforms en de steeds veranderende algoritmen en regels, door het creëren van hun eigen platforms en diensten. Steeds meer influencers gebruiken hierbij een abonnementsmodel waarbij hun volgers moeten betalen om toegang te krijgen tot premium content. Deze superfans zijn zeer betrokken en influencers bouwen hier dus een sterkere, diepere band met een kleinere, zeer betrokken community.

Hoe maak je er in 2022 gebruik van?

  • Creëer een diepere connectie: De kracht van deze micro-communities is dat ze de mogelijkheid bieden om een echte connectie te creëren en de betrokkenheid met een merk via influencers te verrijken.
  • Kies voor de juiste mix: deze nieuwe platforms zullen de belangrijkste sociale platforms niet vervangen, maar zijn eerder complementair. Merken kunnen bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe dienst testen via een kleinere, betrokken community van een influencer en het vervolgens via social media bij het grote publiek introduceren.
  • Verstevig de band met je publiek via je influencers door nieuws, unieke content, producten of ervaringen te bieden.

#5: Is metaverse de toekomst van social media?

Dit is een vraag waar we het antwoord (nog) niet op hebben. Uitgevonden door Neal Stephenson in zijn roman “Snow Crash” uit 1992 en onlangs gebruikt in Facebooks naamsverandering in “Meta”, verwijst de metaverse naar een volledig immersive, computergegenereerde “3D virtuele wereld die bewoond wordt door avatars van echte mensen”. De allereerste metaverses waren open en virtuele wereldwijde videogames zoals Fortnite, Minecraft, Roblox en Second Life. De metaverse is niet een enkel product of een enkel bedrijf, maar net zoals het internet, omvat het verschillende bedrijven die verschillende stukken van een grotere, onderling verbonden metaverse bouwen.

Hoe maak je er in 2022 gebruik van?

  • Creëer: ontwikkel zorgvuldig een vriendelijke, respectvolle omgeving en overweeg de verkoop van “digitale goederen” (geen advertenties)
  • Denk een stap verder: elementen zoals visuele identiteit en tone of voice zijn misschien niet dezelfde als in de echte wereld.
  • Vergeet je PR-strategie niet: sommige merken, zoals Balenciaga, Burberry, Nike, Stella Artois en Wendy’s, zijn al uitgebreid in het nieuws geweest nadat ze een persbericht hadden gestuurd over hun activiteiten in de metaverse.
  • Test en leer: de metaverse is nieuw en work in progress, en niemand heeft hét antwoord nog op dit moment, dus ontdek en experimenteer nu voordat je concurrenten er het beste van maken … Wees innovatief!

Op welke trend of trends ga jij volgend jaar inspelen? Wil je meer weten over de implementatie van deze trends voor merken & reputatiemanagement? Neem dan contact op met het Social, Digital & Innovation team van Omnicom PR Group.

mobile-callback-icon-purple

Praat met ons over effectieve manieren om je verhaal te vertellen

LEES MEER