Communicatietrends in 2021: meer samenwerking, bewustwording én digitale acceleratie

Bij Omnicom PR Group zijn we trots op onze vele specialisten binnen hun vakgebieden en community’s. Wat zagen zij voorbijkomen aan belangrijke trends en ontwikkelingen in 2020? En wat staat ons allemaal te wachten in 2021?

Reputatiemanagement: zakendoen uit het hart

“2020 was toch wel het jaar van inclusiviteit,” vertelt Marjolein Rigter die als specialist in reputatiemanagement en crisiscommunicatie het spits afbijt namens communicatiebureau OPRG. “Niet alleen roerden vele minderheidsgroepen zich terecht, maar ook dwong COVID-19 ons het belang van ‘samen’ in te zien. Deze trend zet zich door in 2021. Samenwerken in plaats van elkaar de tent uit concurreren is het mantra, maar ook delen in plaats van alleen voor jezelf houden. We zien dit terug bij nieuwe leiders en ook bemerken we de waardering voor die bredere blik bij burgers en consumenten. Kortom: ook in business draait het om meer dan alleen geld verdienen. Het hart doet helemaal mee. En versterkt zo de bestaande purpose push.”

Sociale media strategie: COVID-19 als dé digitale versneller van het decennium

COVID-19 kent inmiddels vele omschrijvingen en daar voegt Chéline Ruhof-de Vries er graag nog eentje aan toe op het gebied van sociale media strategie: “Het coronavirus als dé digitale versneller van het decennium. Zo ging in 2020 de klok voor de digitale communicatie strategie gemiddeld zes jaar vooruit in de tijd (Twilio, 2020). Ook consumenten gingen versneld over naar digitale kanalen (videobellen en podcast) en TikTok groeide enorm onder millennials. Verder zien we meer ‘menselijke’ verhalen die gaan over maatschappelijke vraagstukken. En zolang de wereld nog ‘gesloten’ is, vormen sociale media de perfecte etalages voor e-commerce.”

Employee engagement & change: een magische mythe ontkracht

“In 2020 werd de mythe binnen employee engagement & change ontkracht dat het kantoor een magische plek is waar je met collega’s samenwerkt,” vertelt Bauke van der Loo. “Dat samenwerken blijkt namelijk prima vanuit huis te lukken. Zolang je als organisatie maar investeert in zichtbaar leiderschap en dialogen tussen en met je medewerkers. Het komt aan op goed luisteren wat er speelt binnen je bedrijf en die kennis dan gebruiken om je beleid op af te stemmen. Op afstand werken is nu eenmaal niet hetzelfde als het werk dat je op kantoor doet. Dat vraagt om flexibiliteit, maar ook commitment vanuit de top naar de medewerkers om het welzijn van je mensen te peilen en zo de boel heel te houden.”

Photo by Olia Danilevich from Pexels.

Accountability: nooit meer zweten, maar weten

“In 2021 houden we nog nadrukkelijker de meetbaarheid van onze communicatieafdeling en -professionals tegen het licht,” voorspelt Juriaan Vergouw. “De huidige crisistijd zorgt voor een heroriëntatie op measurement. De pandemie zal impact hebben op investeringen in communicatie, maar ook op een herijking van de communicatiefunctie an sich: wat draagt communicatie onder de streep bij aan de bedrijfsdoelen? Dit vraagt om meer beschikbare analytics tools die de relatie tussen communicatie-inzet, -output en businessimpact scherper in kaart brengen. Meten wordt niet meer zweten, maar echt weten. Dat vraagt om de nieuwste skills bij communicatieprofessionals en analytics als een onlosmakelijk onderdeel van je functieprofiel.”

Mediastrategie en pr: het belang van maatschappelijke relevantie

Joost Reijnierse ziet de toon in het landschap voor mediastrategie en pr veranderen. “De maatschappelijke relevantie van de inhoud is belangrijker dan ooit. Maak het verhaal persoonlijk, spreek vanuit je hart en laat cijfers spreken als bewijsvoering. En natuurlijk: bouw een persoonlijke band op met redacteuren en journalisten. Het gaat allang niet meer om het scoren van een ‘snelle publicatie’. Je werkt veel meer samen met een journalist aan een relevant verhaal dat waarde toevoegt voor je doelgroepen.”

Creativiteit en contentstrategie: ernst en emo verslaan humor

“Tegelijk zien we de communicatie nog meer ‘verserieuzen’ in 2021,” stelt André Dammers. “Ernst en ‘emo’ gaan het definitief winnen van zelfrelativering en humor. COVID-19 maakt iedere relativering verdacht. In het begin tolereerden we nog grapjes, maar nu echt niet meer. Ik zou het jammer vinden als we die knipoog kwijt raken binnen de communicatie. Lachen werkt zo bevrijdend. Het is aan ons en aan onze klanten de uitdaging om binnen die context toch de originaliteit te blijven zoeken. Laten we samen de moed opbrengen om af te wijken van platgebaande paden. Uiteindelijk word je daardoor gezien én gehoord.”

Photo by CoWomen from Pexels.

“Laten we samen de moed opbrengen om af te wijken van platgebaande paden.”

Public affairs: toename lobby door stijgende zorgbudgetten

“Op het gebied van public affairs stijgen de zorgbudgetten,” voorspelt Jacques Bettelheim. “Daarmee neemt de betekenis van lobbyen vanuit en richting de zorgsector toe. Ook brengen steeds meer bedrijven het duurzaamheidsbeleid in samenhang met hun eigen doelstellingen voor hun public affairs. Zo zetten we steeds vaker het middel podcast in voor onze doeleinden pa-doeleinden om zo meer de verdieping te zoeken en ingewikkelde onderwerpen duidelijker uiteen te zetten. We zien verder een sterkere rol voor de overheid, en marktwerking die onder druk staat. Ten slotte verwachten we een toenemende publieke-private samenwerking (overheid, bedrijfsleven en academische wereld) in de techsector.”

Duurzame bewustwording bij foodmerken én -consumenten

“Ook in de foodsector verschoof er veel in 2020 en een aantal verschuivingen zet verder door in de komende jaren,” weet Jeannot Waaifoort. “Zo brak dankzij het sluiten van restaurants de bezorgservice echt door. We herontdekten massaal het thuis koken, de retailomzetten stegen flink en kookboeken zijn hotter dan ooit. We denken meer na over de duurzaamheid van ons voedsel en foodmerken houden zich vaker met duurzaamheid bezig in hun eigen communicatie strategie. Ook zien we bij steeds grotere groepen meer alternatieve keuzes voor vlees op de agenda staan in 2021. Het foodmerk dat de consument echt aan de hand neemt om dagelijkse, duurzame verandering in te zetten, wint…”

Verandering van gezondheidszorg naar een gezond leven

“In 2021 zien we een verdere verandering van gezondheidszorg naar gezondheid en gezond leven, oftewel van behandeling naar preventie,” aldus Danielle Friskes. “De vraag naar patiëntgerichtheid, digitalisering, betaalbaarheid van zorg en tevreden zorgontvangers stijgt op de agenda. Zorgaanbieders zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken. Dat vraagt om nog effectievere modellen voor het strategisch adviseren en ondersteunen van belanghebbenden. Als Omnicom PR Group richten we ons in 2021 onder meer op de vraag hoe communicatie bijdraagt aan het succesvol implementeren van digitale gezondheidszorg.”

De toenemende maatschappelijke polarisering rondom tech

“Het techlandschap maakt steeds meer deel uit van maatschappelijke polarisering,” ziet Mark van Gemeren. “Aan de ene kant groeit de macht van de big tech, omdat een grote groep consumenten voorop wil lopen in ‘everything connected’. Maar tegelijkertijd neemt de groep consumenten toe die innovaties wantrouwt omdat ze bang zijn dat het bedrijfsleven en overheid hun macht zo uitbreiden. Daardoor groeit het aantal (onverwachte) stakeholders en speelt de acceptatie van deze innovaties een steeds grotere rol om als bedrijf te slagen.”

Wil jij meer weten over deze trends en hoe jouw communicatie strategie te verbeteren in 2021? Neem contact op met onze specialisten via [email protected].


Top photo by Karolina Grabowska from Pexels.

Lees meer