Coronacommunicatie #2: thuiswerken met jonge kinderen, hoe pak je dat aan?

18 maart, 2020

Veel werknemers zitten noodgedwongen thuis waar ze werk en het zorgen voor (jonge) kinderen moeten combineren. Maar thuiswerken zorgt ervoor dat je werk- en zorgverantwoordelijkheden en -taken met elkaar vervlochten raken. Hoe pak je dat aan?

Head-of-People-&-Culture-Charlotte-Jacobs-Hoffman

Charlotte Jacobs-Hoffman | Head of People & Culture

March 18, 2020

employee-engagement-thuiswerken-met-jonge-kinderen-hoe-pak-je-dat-aan

Veel werknemers zitten noodgedwongen thuis waar ze werk en het zorgen voor (jonge) kinderen moeten combineren. Het klinkt misschien leuk: geen reistijd naar je werkplek, je kinderen de hele dag zien, tijd met je partner en dat allemaal in je eigen fijne omgeving. Maar thuiswerken zorgt ervoor dat je werk- en zorgverantwoordelijkheden en -taken met elkaar vervlochten raken. Hoe pak je dat aan? Hoe zorg je dat je beschikbaar bent voor collega’s én belangrijke meetings kunt doen. Maar bovenal, hoe zorg je ervoor succesvol te zijn op beide vlakken? Hieronder 9 praktische tips voor thuiswerken met jonge kinderen.

1. Breng structuur aan in je dag zowel voor jou, je partner als je kinderen. Houd daarbij je gebruikelijke uren aan zodat de ‘werkdag’ echt start en een einde kent. Je kunt nu wél een uur eerder opstaan en beginnen en dus ook wat eerder stoppen of deze tijd gedurende de dag aan je kinderen besteden. Een dag ongestoord thuiswerken met kleine kinderen is een illusie, dus je kunt je er beter op voorbereiden. Probeer tijdblokken in te plannen waarin je efficiënt en effectief kunt werken en spendeer dan weer wat tijd met je kinderen.

2. Maak afspraken met je partner (wanneer deze ook vanuit huis werkt). Stem met je partner af wie wanneer verantwoordelijk is voor de kinderen en stem met elkaar tijdblokken af dat je je kunt focussen op werk. Daarnaast is het raadzaam om belangrijke afspraken met elkaar af te stemmen, zeker wanneer je veel conferencecalls of onlinemeetings hebt, zodat je ongestoord kunt bellen.

3. Richt een goede thuiswerkplek in waar je als ouder je ook apart kunt terugtrekken voor calls en overleggen. Probeer deze zo ergonomisch mogelijk in te richten. Niet op de bank of in bed werken, maar aan een tafel. Benut creatief de ruimten in je huis.

4. Maak afspraken met je collega’s en manager hoe je contact houdt. Hierbij kun je denken aan een wekelijkse virtuele stand-up, 1-op-1 of teamoverleg via WebEx. Maak een groepsapp (per team/afdeling). Deel foto’s van je thuiswerksituatie met collega’s voor een gevoel van betrokkenheid.

5. Creëer tijdblokken in je agenda waarin je beschikbaar bent voor je collega’s, zodat zij weten wanneer ze met vragen naar jou toe kunnen komen. Deel dit actief met je collega’s. Neem ook pauzes, maak een wandeling. Net als op je werk kun je niet 100% achter elkaar actief zijn.

6. Maak een planning voor de kinderen zodat zij weten wanneer jij echt voor ze beschikbaar bent.

7. Evalueer aan het einde van de dag wat goed ging en wat minder goed ging en dus aangepast moet worden voor de volgende dag en deel deze inzichten ook met andere thuiswerkende ouders. Iedereen is op zoek naar de beste manier van combineren.

8. Zorg voor een moment van rust voor jezelf met yoga, mediteren of een goed boek. Dit kan eventueel ook samen met je kinderen, voor het naar bed gaan.

9. Als je de luxe van meerdere kamers hebt, richt dan echt een werkplek voor jezelf in en een aparte speelplek voor de kinderen. Deze kun je in de ochtend onder meer samen inrichten met speelgoed.


Photo by Jessica West from Pexels.