Kabinet ‘21: Tijd voor Digitale Zaken?

25 maart, 2021

public_affairs_kabinet_21_tijd_voor_digitale_zaken

De Europese strijd tegen ‘big tech’ komt goed op stoom. Verschillende grote wetten, zoals de Digital Services Act en de Digital Markets Act (DMA), worden in de komende periode werkelijkheid voor Europese lidstaten. Met naar verwachting behoorlijke impact op digitale technologie en bedrijvigheid in de EU. Maar hoe zit dat eigenlijk met Nederland, zo vlak na de Tweede Kamerverkiezingen?

Hoewel Nederland het binnen Europa nog best goed doet als het op digitalisering aan komt, leggen we het als collectief af tegen innovatiegiganten in de VS en China. Om relevant te blijven ten opzichte van deze wereldmachten moet Europa op gelijk veld mee kunnen spelen. En daarvoor is actie op nationaal en Europees niveau noodzakelijk. Dat erkent praktisch elke partij.

En nu?

Wat kunnen we op digitaal gebied verwachten vanuit Den Haag de komende vier jaar? Waarschijnlijk relatief veel, in de eerste plaats met zekerheid uit Brussel – met de eerder genoemde DSA en de DMA voorop. Niet waarschijnlijk, maar steeds vaker genoemd: een minister(ie) van Digitale Zaken. Verder op de agenda: Komt er een aanpak voor de marktpositie van ‘Big Tech’? Komt een nieuwe regering met een digitale belasting? Of wordt privédata-eigendom geïntroduceerd? Verbieden we gezichtsherkenning? We hebben veel gehoord de afgelopen weken, maar eenduidige antwoorden – laat staan oplossingen – zijn er nog niet. Een digitaal stembusakkoord, ondertekend door een kamerminderheid, kan fungeren als richtingwijzer, maar hoeveel wordt realiteit?

Alom kansen

Hoewel er veel onduidelijkheid blijft bestaan zit hier ook een positieve kant aan. De ervaring leert immers dat met name nieuwe Kamerleden over het algemeen graag meer leren over aspecten waar zij bij betrokken zijn maar niet alles van weten. Dat is een uitstekende kans voor innovatieve ondernemers om in gesprek te gaan met politiek, maar ook met ambtelijk Den Haag. Er zijn grote (en groeiende) Europese en Nederlandse subsidiepotten die onze overheid wil gebruiken om, onder andere, de digitale start-upscene in Nederland aan te jagen.

Naast digitale technologieën, zijn er ook veel andere complexe ontwikkelingen (sleuteltechnologieën of ‘Emerging Technologies’) die jagen op subsidiegeld en de waardevolle tijd van bewindslieden, politici en andere invloedrijke Haagse stakeholders om (vaak nog niet bestaande) wet- en regelgeving in te kleuren. Denk bijvoorbeeld aan fotonica, quantum computing en geavanceerde robotica.

Nu is het tijd om met elkaar te praten. Om van elkaar te leren. Dat maakt een goede public affairs strategie belangrijk. Wilt u weten wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met Alexander Jansen, consultant en expert digitale technologie.


Photo (Binnenhof) by Error 420 from Unsplash.

Lees meer

public-affairs-oefen-invloed-uit-op-de-verkiezingen-politieke-lobby-in-drie-tips

Zo oefen je invloed uit op de verkiezingen

Politieke lobby in drie tips Op 1 september 2020 gaf de Public Affairs community van Omnicom PR Group via een webinar een kijkje in het proces rondom de Tweede Kamerverkiezingen…