There is music in the air!

Consultant-Content-Rim-Voorhaar

Rim Voorhaar | Consultant Content

December 11, 2020

Om alvast een goede start te maken met nieuwe, frisse energie stelden we bij Omnicom PR Group voor 2021 een playlist samen met alle songs die ons positieve vibes gaven in het toch merkwaardige jaar 2020: The Omnicom PR Groove.

Veel liep net een tikkeltje anders dan gepland in 2020. Ook bij Omnicom PR Group zaten we van de ene op de andere dag niet meer achter ons bureau in het vertrouwde pand aan de W. H. Keesomlaan in Amstelveen, met uitzicht op de Johan Cruijff Arena. We zaten thuis achter de laptop. Sommigen bij ruimtegebrek aan de keukentafel of, zoals in mijn geval, onder de hoogslaper van mijn zoon Ko (10). We zwaaiden naar elkaar en onze klanten via een schermpje. Op afstand, maar toch ook samen.

Dansen als Desmond
Dat zelfs deze noodzakelijke manier van samenwerken tot bijzondere prestaties met mooie resultaten leidt, maakt waanzinnig trots. We voelen ons stiekem een beetje Desmond Tutu, toch wel de grootmeester van de verbinding. Ook op hoge leeftijd maakt hij een uitnodigend dansje als hij in zijn nopjes is. Is er eigenlijk ook binnen ons vak en bij de relatie met klanten een mooiere metafoor denkbaar dan dansen? We bewegen wat af met elkaar. Het komt in alle gevallen aan op het voortdurend feeling houden met elkaar en precies te begrijpen waar de ander heen wil. En waarheen vooral niet.

Cadeau aan de klant
Maar goed, samen bewegen doe je niet zomaar. De sfeer moet er natuurlijk wel eerst naar zijn. Dat vraagt om de keuze voor de juiste songs, waar vaak ook nog een mooi verhaal achter zit. Wij vroegen onze collega’s naar dat ene nummer dat voor hen centraal stond in 2020.

Dat leidde tot een lijst met juweeltjes die we allemaal op persoonlijke titel als cadeautje aanbieden aan onze klanten. Voor de fijne samenwerking in het afgelopen jaar en op de (al dan niet nieuwe) projecten in 2021. Een ideale lijst om af te spelen voor tijdens het thuiswerken, boordevol bijzondere songs met bijbehorende verhalen.

Zoals van Eli Schim van der Loeff, die ‘Here comes the Sun’ van The Beatles inbrengt. Omdat hij in 2020 naar een concert zou gaan van Paul McCartney – eindelijk in Nederland. “Samen met mijn vader, een enorme fan, die McCartney nog nooit live had gezien. Maar dat concert ging helaas niet door. Als gevolg van corona. Dan blijft voor mij de boodschap overeind dat er nog zoveel mooie andere dingen in het leven zijn. De zon komt altijd weer op.”

Keep on going
Of anders de tip van Chéline Ruhof-de Vries: ‘Stop This Fame’ van Celeste. De song spoorde haar extra aan om door te zetten. Letterlijk bij het sporten, maar ook figuurlijk in het toch bizarre jaar dat 2020 was. Dus: ‘Tell me to stop but I keep on going, you’ll never stop this flame’.

Mirjam Achthoven koestert ‘Talkin’ about a revolution’ van Tracy Chapman. “Omdat ik het gevoel heb dat de wereld is veranderd het afgelopen jaar. Er vond toch een soort ‘revolutie’ plaats. We werken opeens anders, ontwikkelden andere soorten vriendschappen en omgang met elkaar. Ook leerden we om kleine, simpele dingen veel meer te waarderen in plaats van bijvoorbeeld grote reizen te maken en veel feestjes af te gaan.”

Thunder only happens when it’s raining
Suzanne Stofberg brengt ‘Dreams’ in van Fleetwood Mac. Thunder only happens when it’s raining is dan een waanzinnig mooie quote. “Altijd al gevonden. Het herinnert me eraan dat er altijd een positieve kant van de medaille is, ook al lijkt die soms grimmig en zie je die kant misschien niet direct. Daarnaast blijft het een heerlijke meezinger.”

‘Feeling Good’ van Nina Simone is weliswaar geen ultiem nieuwjaarsnummer, legt Daniëlle Friskes uit. Maar: “Wél vind ik het een supermotiverende song en staat het symbool voor zwaarbevochten, vaak persoonlijke overwinningen en een nieuw begin. Ik zie het als ideale soundtrack voor een voorspoedig 2021.”

Toen in Paradiso
Rosalinde van der Wall herontdekte ‘Say so’ van Allen Stone, die ze ooit voor het eerst zag optreden in een klein zaaltje van de Amsterdamse poptempel Paradiso. “Vervolgens bezocht ik nog twee concerten van hem en kreeg zelfs de kans hem te ontmoeten. Een geweldige artiest. Dit nummer  staat symbool voor al die dingen die we ooit konden en móchten doen toen er nog geen corona was. Ik hoop dat ook dit soort ontdekkingen doen weer mogelijk wordt in 2021.”

Jacques Bettelheim springt steevast ‘aan’ bij het horen van de eerste maten voor She’s not there van Santana of Child in time van Deep Purple. “Maar voor onze Omnicom PR Groove Playlist 2021 draag ik  een ander nummer aan met een intro dat mij meteen in beweging brengt: ‘Fire’ van The Pointer Sisters.”

Uptempo
Dan nog behoeft niet elke goede song per se een goed verhaal, stelt Mark van Gemeren. “Dat een nummer uptempo heeft is bijna net zo belangrijk,” zegt hij en nomineert ‘Cleopatra’ van The Lumineers. Vindt ook Lizzy Duivesteijn die het “energieke en motiverende” nummer ‘Sky Full Of Stars’ van Coldplay oppert. Zoals Lorainne Antersijn helemaal uit haar dak gaat bij ‘Dancing on the ceiling’ van Lionel Richie.

Juriaan Vergouw hoopt vooral op een zorgeloos 2021, met meer beweging. “We zitten al zoveel binnen tegenwoordig en om dat tegen te gaan loop ik hard. En dat vraagt om de perfecte muziek en playlist. Daarin mag ‘Fire’ van Ytram & Elderbrook, mede geproduceerd door Martin Garrix, natuurlijk niet ontbreken.”

Zwieren & zwaaien
Welk nummer ik zelf inbreng? Noem me ouderwets maar ik ga voor ‘Sway’ van Dean Martin. Opdat we in 2021 nog vaker mogen ‘zwieren en zwaaien’ met elkaar, maar dan net een tikkeltje dichter bij elkaar dan nu. Old school, maar wat is daar eigenlijk mis mee?

‘When Marimba rhythms start to play
Dance with me, make me sway
Like a lazy ocean hugs the shore
Hold me close, sway me more’

Luister de gehele Omnicom PR Groove hier op Spotify.