Thuiswerkbeveiliging, complotdenkers en kritiek op corona-apps

11 mei, 2020

social-digital-en-content-strategie-tik-tak-tech-techbites-uit-de-maand-april

Tik-tak-tech: techbites uit de maand april

Het is een bekend fenomeen: innovatie maakt megasprongen in crisistijd. Maar niet zonder slag of stoot. Opkomende technologieën tonen zeker wel potentie, maar hebben ook te maken met hoogoplopende emoties en toenemende weerstand vanuit alle bevolkingsgroepen. We zouden geen communicatieprofessionals zijn, als we het antwoord niet zouden vinden in communicatie. Want innovatiecommunicatie is belangrijk. Tijd voor drie opvallende trends uit de maand april. De belangrijkste spoiler? Technologie smacht naar communicatie.

Thuiswerkbeveiliging

En toen werkte een groot deel van Nederland plots thuis. De hele kantoormikmak – van laptop tot bureaustoel – trok massaal het comfort van de Nederlandse huishoudens in. Plots worden thuisnetwerken als ‘pretty fly for a wifi’ met wachtwoorden als ‘welkom’ onderdeel van de kantoorbeveiliging. Gesprekken bij het koffiezetapparaat maakten plaats voor digitale afspraken. En niet voor niets kopte de NOS eerder deze maand dat computerbeveiligers er nachtmerries van krijgen. De impact van thuiswerken is groter dan het verplaatsen van spullen.

In deze crisistijd is het belangrijk om tijdens (en dus niet na) deze digitale verhuizing te communiceren naar medewerkers. Bijvoorbeeld over welke tools gebruikt worden, over achterliggende gevaren, over hoe je omgaat met vertrouwelijke informatie en het verschil tussen werk en privé. Niet alleen de IT-afdeling, maar alle medewerkers werken aan de digitale veiligheid van een organisatie.

Complottheorieën en 5G

‘Bij zeker vijftien telecommasten in Nederland werd brandgesticht’, stelde NRC afgelopen 19 april. ‘Het idee dat 5G en het coronavirus verband houden met elkaar wordt op internet steeds populairder’. Toegegeven, ik heb even moeten gniffelen. Maar het is niet nieuw dat de opkomst van nieuwe technologie resulteert in angst bij de bevolking. Het is ook niet voor het eerst dat mensen in opstand komen tegen nieuwe technologie.

Organisaties werpen hun communicatie-aandacht maar al te graag op hun innovaties en de toepassingen ervan. Maar denk vooral ook aan de loskomende emoties. Bij doelgroepen, bij stakeholders of zelfs daarbuiten. De impact is duidelijk: Nana (uit het NRC-artikel) stond vast niet op de doelgroepenlijstjes bij welke 5G-organisatie dan ook, maar ze is wél bij machte zich te verzetten en applicaties te vertragen. ‘Hoe minder die doelgroep weet, hoe groter het verzet’ – zo zouden Dunning en Kruger vast geconcludeerd hebben. 5G gaat niet alleen om zenden, maar ook om luisteren.

Corona-apps

Een derde, en vermoedelijk het grootste, aandachtspunt in deze maand is de veelbesproken corona-app. Ook als je geen profeet bent had je kunnen voorspellen dat dit proces zou leiden tot discussies op bruikbaarheid, veiligheid en, natuurlijk het meest in het oog springend: privacy. Er is veel kritiek: de appathon zou overhaast zijn, chaotisch en niet-transparant, stellen experts eerder al op onder meer NU.nl. De keerzijde van het openbaren van zo’n ontwikkelproces. Het trekt een storm van critici aan. Critici die erg makkelijk kunnen scoren vanaf de zijlijn. Tijdens een WK voetbal is heel Nederland bondscoach, nu is iedereen IT-expert.

Hieruit kun je dan weer lessen trekken voor je eigen lanceringen. Schets de juiste verwachtingen en zorg dat het proces goed is ingericht, voordat je ook maar denkt aan een lancering. Maar bovenal: bereid je voor op mogelijke kritiek: wat is je antwoord of vervolgstap als je technologie niet naar behoren werkt volgens stakeholders? Heb jij al een scenario klaarliggen als er kritiek komt op de privacy van jouw product?


Photo by Stephen Brown via Pixabay.