Zo gaat het politieke beleid van de Verenigde Staten eruitzien

26 november, 2020

Omnicom PR Group en de beroepsorganisatie van communicatieprofessionals, Logeion, hebben op donderdag 12 november het webinar “The next US president” georganiseerd. Het doel van dit webinar was om inzicht te geven in de richting van het aankomende Amerikaanse beleid en de impact daarvan op Nederland en Europa.

Het eerste panel bestond uit de Amerikaanse lobbyisten Caroline Behringer (UpShift Strategies), Noah Black (Portland Communications) en Justin Kissinger (Heineken). Zij verdiepten zich voornamelijk in de beleidskeuzes die Joe Biden zal gaan maken. In het tweede panel kwamen Nederlandse deskundigen en amerikanisten uit de politiek, het bedrijfsleven en de academische wereld samen. Dit waren Martijn van Helvert (Tweede Kamerlid CDA), Marcel Halma (Nouryon) en Ruth Oldenziel (Technische Universiteit Eindhoven). De inbreng van deze panelleden was voornamelijk gericht op de impact van de verkiezingsuitslag op het Nederlandse beleid.

Hieronder belichten we drie belangrijke hoofdlijnen van het politieke beleid van de regering van Joe Biden, zoals besproken tijdens het webinar.

1. Economisch beleid: de kunst van het compromis

Normaal gesproken voeren nieuwe Amerikaanse presidenten tijdens hun eerste honderd dagen belangrijke pijlers van hun beleid door het congres en senaat. De experts verwachten dat daar nu geen sprake van zal zijn, vanwege de grote politieke verdeeldheid en de geringe meerderheid van de Democraten. Zoals Caroline Behringer stelde: “This will be the shortest honeymoon of any president”. Het belangrijkste onderdeel van Bidens economische beleid zal zijn om het midden te vinden en compromissen te sluiten, waardoor zijn administratie niet zelf de agenda volledig in handen zal hebben.

Een investering waar beide partijen (Republikeinen én Democraten) waarschijnlijk achter kunnen staan is op het gebied van infrastructuur, denk aan wegen, havens, etc. Daarnaast zal Joe Biden vermoedelijk decreten gaan toepassen bij sectoren en thema’s als Big Tech, banken en duurzaamheid.

2. Een inhaalslag op duurzaamheid

Op federaal niveau zal de vergroening van de VS een belangrijke pijler worden de komende vier jaar. Veel bedrijven verwachten dan ook geen grote verandering voor hun operaties in de VS, behalve als het op het gebied van milieuregelgeving aankomt. Biden heeft al aangegeven dat hij direct weer zal aansluiten bij het Parijs-klimaatakkoord, alhoewel een ratificatie door het congres en senaat uit zal blijven.

Martijn van Helvert geeft aan dat deze ontwikkeling betekent dat “de VS waarschijnlijk meer meegetrokken worden met het Europese duurzaamheidsmodel”. Hoewel enkele deelstaten heel vooruitstrevend zijn op het gebied van klimaatactie, moet Biden er rekening mee gaan houden dat de federale overheid achterloopt. Bijvoorbeeld bij de vormgeving van de invulling van het Parijsakkoord. Hier zijn de Europese Unie en China momenteel leidend in en Amerika zal een inhaalslag moeten maken.

3. Globalisatie is terug, maar spanningen blijven

De stand van zaken van duurzaamheid geeft al aan dat de Biden-administratie meer belang gaat hechten aan diplomatie, multilateralisme en internationele verdragen. Voor Europa gaat dit onder andere betekenen dat het Verenigd Koninkrijk gedwongen wordt om meer toenadering te zoeken. Maar zoals vaak bij Democraten staat de binnenlandse politiek hoog op de agenda en tegelijkertijd blijft de koude oorlog met China gaande.

Alle sprekers van het publicaffairspanel gaven aan dat hoewel globalisatie blijft voortbestaan er veel machtspolitiek gaande is omtrent de distributie van grondstoffen en het strategische belang van supply chains. En binnen deze spanningen tussen de Verenigde Staten en China bevindt Europa zich in een positie die door Vice President Public Affairs & Government Relations bij Nouryon, Marcel Halma, werd bestempeld als “speelbal”. 

Al deze macro-ontwikkelingen zijn essentieel om in acht te nemen bij het opzetten van een publicaffairsagenda voor de komende jaren. Het zijn trends waar niet omheen kan worden gezeild bij de bedrijfsvoering en dat moet ook terug zijn te vinden in de lobbyactiviteiten.

Kijk hier de twee paneldiscussies terug:

Benieuwd hoe jouw publicaffairsstrategie eruit kan zien? Neem dan contact op met: [email protected]


Photo by Brandon Mowinkel via Unsplash.